Koulutiedote 2024 - 2025
1. Yleistä
Tähän koulutiedotteeseen on kerätty tarpeellisia tietoja yläkoulun toiminnasta ja opetusjärjestelyistä. Toivomme tietojen auttavan huoltajia heidän seuratessaan omien lastensa edistymistä. Kaikki koulun tiedottaminen on keskitetty Wilmaan ja tähän verkkosivustoon.
Lukuvuonna 2024-2025 kaikki ikäluokat noudattavat kuusijaksojärjestelmää. Käytännössä on kuitenkin vain kaksi erilaista työjärjestystä, jotka vuorottelevat. Opiskelu tapahtuu jaksotetusti siten, että samaa ainetta opetetaan joka toisella jaksolla useita tunteja viikossa tai osittain hajautetusti, jolloin aineen opetusta on läpi lukuvuoden muutama tunti viikossa.
Perusopetuslain mukaan oppilaan oppimista, työskentelyä ja käyttäytymistä arvioidaan monipuolisesti. Numeroarviointi suoritetaan kaksi kertaa vuodessa. Todistukset annetaan jouluna ja keväällä.
Työelämään tutustuminen järjestetään siten, että 9.luokkalaisilla on tet-viikko syksyllä ja keväällä ja 8-luokkalaisilla keväällä.
Toivomme huoltajien pitävän tiiviisti yhteyttä luokanvalvojiin. Yläkoulun opettajat tekevät parhaansa, että jokaisen oppilaan opiskelu sujuisi hyvin ja vanhemmat voisivat lähettää oppilaat turvallisin mielin kouluun.
2. Henkilökunta ja yhteystiedot
Kaikki sähköposti ovat muotoa etunimi.sukunimi@alajarvi.fi.
Parhaiten henkilökuntaan saa yhteyden Wilma-viestillä.
Henkilökunnan yhteystietoineen löydät täältä.
3. Lukuvuoden 2024 - 2025 työpäivät ja lomat
1. jakso 7.8.2024 - 18.9.2024
2. jakso 19.9.2024 - 6.11.2024
3. jakso 7.11.2024 - 20.12.2024
4. jakso 7.1.2025 - 16.2.2025
5. jakso 17.2.2025 - 6.4.2025
6. jakso 7.4.2025 - 31.5.2025
Syysloma 14.10.-18.10.
Joululoma 21.12. - 6.1.
Talviloma 24.2. - 28.2.
Kevätlukukausi päättyy 31.5.2024
Koulun kaikki aikataulut ja tapahtumat löytyvät vuosikellosta.
4. Oppituntien alkamis- ja loppumisajat
8.10 - 8.15 päivänavaus
8.15 - 9.00 1. tunti
9.15 - 10.00 2. tunti
10.10 - (10.45/10.55/11.05) 3. tunti
Ruokailu
11.30 - 12.15 4. tunti
12.30 - 13.15 5. tunti
13.15 - 13.30 välipala (omakustanne, ei perjantaisin)
13.30 - 14.15 6. tunti
14.20 - 15.05 7. tunti
Linja-autot lähtevät noin 15.10
5. Luokanvalvojat ja perusluokat
(luokka, luokanvalvoja, perusluokka)
7A Katri Rentola, C 1.7
7B Maria Hautamäki, C 2.2
7C Taina Lehtonen, C 2.4
7D Emma Ala-Mattinen, C 1.9
7E Sari Honko, C 2.13
7F Pekka Kujala, D3
8A Pekka Kylkilahti, C 2.7
8B Jyrki Paavola, C 2.11
8C Yrjö Männistö, C 1.8
8D Janika Pyhältö, sij. Saila Piispanen, C 1.5
8E Kati de Silva, C 1.4
8F Mirja Lassila, C 2.3
8G Urmas Peräsalo, D7
8H Seija Puro, D2
9A Tuula Anttila, C1.3
9B Katariina Matilainen, C2.6
9C Hannele Lillstrang, C1.1
9D Satu Lahdenmäki, C 1.6
9E Juho Kettunen, C 1.2
9F Sanna Parkkonen, D1
6. Tupaluokkien opettajat ja ohjaajat
Tupa 7: Pia Havu, ohjaaja Sari Raivio, Birgitta Harju
Tupa 8: Marianne Saarela, ohjaaja Minna Joensuu, Birgitta Harju
Tupa 9: Karoliina Takamäki, ohjaaja Tiina Pollari
S2-ohjaaja Valentina Ahvenlampi
Kuntoutusluokka: Heidi Sorvari, ohjaaja Nelli Linde
E-Tupa IA: Miianella Herrala, ohjaajat Saija Penninkangas ja Marianne Tyynelä
E-Tupa IB: Heli Kähkönen, ohjaajat Anne Ketola, Niina Rintala ja Jatta Juuti
E-Tupa IC: Miia Tallbacka, ohjaajat Sari Kivimäki, Minna Nygård ja Rantala Anu
E-TupaID: Marja Hulkko, ohjaajat: Eini Alatalo, Sisko Haapa-aho ja Riitta Hotakainen
E-Tupa 1E: Pirjo Haavisto, ohjaajat: Mervi Keskitalo, Heidi Nelimarkka, Johanna Palovuori-Pitkänen ja Helena Joensuu
Yleisohjaaja: Tarku Korpela
E-tupa 1F: Arja Tikkanen, ohjaajat: Jessica Mäkelä, Eira Hirvelä, Antti Peltoniemi
7. Arviointi
Arviointi perustuu aina opetussuunnitelman perusteissa asetettuihin ja maakunnallisessa opetussuunnitelmassa tarkennettuihin tavoitteisiin. Arviointi toteutetaan maakunnassa yhtenäisin periaattein, jolloin oppilaat ovat samanarvoisessa asemassa. Maakunnalliset painopisteet yrittäjämäinen toimintatapa ja osallisuus huomioidaan arvioinnissa.
Perusopetuslain 1 ja -asetuksen 2 mukaan perusopetuksen oppilaan arvioinnilla on kaksi toisiaan tukevaa tehtävää. Arvioinnin tehtävänä on
ohjata ja kannustaa opiskelua sekä kehittää oppilaiden itsearvioinnin taitoja (formatiivinen arviointi).
määrittää, missä määrin oppilas on saavuttanut oppiaineille asetetut tavoitteet (summatiivinen arviointi).
Perusopetuksessa arviointi kohdistuu oppimiseen, osaamiseen, työskentelyyn ja käyttäytymiseen. Opiskelun ohjaaminen ja kannustaminen sekä itsearvioinnin taitojen kehittäminen toteutuvat formatiivisen arvioinnin avulla. Summatiivisesti arvioidaan sitä, miten oppilas on saavuttanut eri oppiaineille asetetut tavoitteet.
Todistuksissa oppilaan kaikki suoritukset arvioidaan numeroarviona, E-tupa-luokissa numeroarviointina sekä sanallisesti. Numeroarviointi suoritetaan kaksi kertaa vuodessa, jouluna ja keväällä.
Kurssikohtaiset tavoitteet, sisällöt ja hyvän osaamisen arviointikriteerit löytyvät eteläpohjalaisesta perusopetuksen opetussuunnitelmasta. Opettajat tiedottavat oppilaita opintokokonaisuuden alussa arviointimenetelmistä ja arviointiperusteista. Tiedot löytyvät myös Wilmasta opetussuunnitelman alta.
Numeroarvostelun asteikko:
10 erinomainen
9 kiitettävä
8 hyvä
7 tyydyttävä
6 kohtalainen
5 välttävä
4 hylätty
Käyttäytymisen arviointi
Käyttäytymiselle asetetut tavoitteet, oppilas oppii:
noudattamaan koulun sääntöjä ja annettuja ohjeita
käyttäytymään kohteliaasti, ystävällisesti, suvaitsevaisesti ja auttavaisesti muita kohtaan
käyttäytymään tilanteeseen sopivalla tavalla
antamaan työrauhan
toimimaan kouluyhteisössä rakentavasti
käyttämään asiallista ja tilanteeseen sopivaa kieltä
työskentelemään erilaisissa ryhmissä.
Käyttäytymisen arvosanakriteerit
8. Kokeet
Kokeisiin on valmistauduttava huolella. Uusintakoetta ei järjestetä. Poikkeuksellisesti koe voidaan järjestää:
Jos oppilas on ollut pois kokeesta sairauden takia, voi opettaja pyynnöstä järjestää uuden koetilaisuuden.
Jos oppilaan näytöt kokeesta poissaolon takia ovat niin niukat, että arviointia on vaikea suorittaa, voi opettaja määrätä oppilaan kokeeseen.
Uusintakoe ei ole sama kuin varsinainen koe!
Jos oppilas on koepäivänä sairas, on sairaudesta ilmoitettava kyseisen aineen opettajalle tai rehtorille viimeistään koepäivän aamuna.
Kokeessa lunttaamisesta ja kokeesta lintsaamisesta seuraa automaattisesti koearvosana 4. Tällöin kokeesta ei järjestetä uusintamahdollisuutta.
9. Koulukuljetukset
Kaupunki on järjestänyt pitkämatkaisten (yli 5km) kyydityksen. Kyydityksestä huolehtii pääasiassa Härmän liikenne. Kuljetuksista on liikennöitsijöiden kanssa sovittu, että jokainen vuoro kiertää koulun kautta. Iltapäivisin kotiin kuljettavat vuorot lähtevät 13.20, 14.20 ja 15.10 päättyvien tuntien jälkeen. Osa liikennöinnistä on Elyn järjestämää julkista liikennettä.
Koulumatkoja varten oppilaille annetaan matkakortti, joka korvaa perinteisen linja-autolipun. Kortti on voimassa koko lukuvuoden viitenä arkipäivänä. Korttia ei saa antaa kenellekään toiselle eikä sillä saa leimata kuin omat matkat: tulo kouluun ja meno kotiin. (ei siis voi jäädä kesken matkan pois ja leimata uudestaan loppumatkaksi). Väärinkäytöksistä voi huoltajille tulla erilliskorvauksia. Jos oppilas hukkaa kortin tai vahingoittaa sitä, hän joutuu maksamaan uusintamaksun 6,50 € + toimituskulut.
Kevätlukukauden lopussa matkakortit on ehdottomasti palautettava. Koulun alkua odottaville oppilaille ei ole järjestetty valvontaa. Koulumatkojen varalle oppilaille on annettu ohjeet koulun järjestyssäännöissä. Koulumme oppilaiden odotetaan käyttäytyvän hillitysti ja hyviä tapoja noudattaen.
Matkakortit ja tarkemmat ohjeet jaetaan oppilaille ensimmäisenä koulupäivänä. Ensimmäisen päivän aamuliikenteessä matkakortteja ei vielä tarvita.
Koululinjat (kartta, Härmän liikenne)
Bussien lähtöpaikat koululta (kartta)
Härmän Liikenteen vastuuhenkilönä toimii Johannes Herttola, 050 333 3446.
10. Ruokailut, Erityisruokavaliot ja välipala
Erityisruokavalio tarjotaan sitä tarvitseville oppilaille. Ruokavaliosta tulee toimittaa kouluterveydenhoitajan todistus keittiölle ja se päivitetään vuosittain jokaisen lukuvuoden alussa.
Oppilas huolehtii itse ruokavalion noudattamisesta. Jos erikseen valmistettu erityisruokavalio jätetään ruokailematta yli kahden viikon ajan ilman, että poissaolosta on ilmoitettu koulun keittiöön, keskeytetään erityisruokavalion valmistus. Tällöin erityisruokavalion takaisin saaminen edellyttää uutta keskustelua kouluterveydenhoitajan kanssa.
Välipala on tarjolla maanantaista torstaihin klo 13.15. Perjantaina ei välipalaa. Välipala on maksullinen. Välipalalippuja voi ostaa kansliasta. 10 kpl liuska maksaa 10€. Maksu käteisellä. Välipalalippu tulee antaa valvojalle heti ovella. Välipalan aikana ruokala on vain välipalan maksaneiden käytössä.
11. Oppilaiden vakuutus
Alajärven kaupunki on vakuuttanut yläkoulun oppilaat. Oppilaiden tapaturmavakuutus ei korvaa yksityislääkärin palkkiota, vaan oppilas on ohjattava yleisen terveydenhoidon piiriin. Fysikaalista hoitoa ei korvata kuin ainoastaan leikkauksen jälkeisenä hoitona.
Oppilaan tapaturmasta on aina ilmoitettava kansliaan. Tapaturmasta johtuvaa erikoiskyyditystä tarvitsevan on otettava yhteyttä kyydityksen järjestämiseksi koulusihteeri Hanna Ahopeltoon.
12. Oppilashuolto
Yläkoulun kouluterveydenhoitaja: Terhi Ahvenniemi p. 044 2970437, myös Wilman kautta voi laittaa viestiä. Vastaanotto ilman ajanvarausta ma-pe klo 11.15-12.00, jolloin kouluterveydenhoitaja on varmimmin tavattavissa. Muut ajat on rauhoitettu oppilaiden terveystarkastuksia varten.
E-tuvan kouluterveydenhoitaja: Eija Latvala, p. 044 4659533
Koululääkäri Pirjo Kataja. Vastaanotolle tehdään ajanvaraus terveydenhoitajan kautta.
Äkillisissä sairastapauksissa, esim. flunssaoireet tai vapaa-ajan tapaturmat, varataan aika terveyskeskuksesta p. 06 24127700. Mikäli oppilas tarvitsee lääkitystä koulupäivän aikana, on hyvä varata reppuun oma lääke (esim. päänsärky- tai allergialääke)!
Kouluhammaslääkäri
Taina Paananen (hammashuollon esimies) p.050 4016277
Koulukuraattori, Antti Latvala, p. 040 534 9442
Tavattavissa yläkoulussa päivittäin. Ajan voi varata puhelimitse, tekstiviestillä, sähköpostilla (antti.latvala@hyvaep.fi) tai Wilman kautta. Koulukuraattoriin voi olla yhteydessä nuori itse, huoltajat tai opettaja. Keskustelut ovat luottamuksellisia.
13. Tukiopetus, yleinen, tehostettu ja erityinen tuki
Oppimisen tukea pyritään antamaan mahdollisimman varhain ja joustavasti opetuksen yhteydessä. Tukiopetusta annetaan tilapäisessä ja lyhytaikaisessa tuen tarpeen tilanteessa. Pääsääntöisesti tukiopetusta antavat aineopettajat. Oppilas on velvoitettu osallistumaan tukiopetukseen, mikäli hänellä todetaan tuen tarpeen lisääntyminen. Oppimisen tai koulunkäynnin jatkuvissa vaikeuksissa annetaan osa-aikaista erityisopetusta, tehostettua tukea tai erityistä tukea.
Erityisopettajat ja ohjaajat pitävät kerran viikossa läksyparkkia.
7.luokkien läksyparkki keskiviikkoisin 14.15-15
8.luokkalaisten läksyparkki maanantaisin 14.15-15
9.luokkalaisten läksyparkki tiistaisin 14.15-15
Oppilas voi osallistua läksyparkkiin, jos kokee tarvitsevansa tukea läksyihin tai opetettujen asioiden kertaamiseen. Oppilas voidaan myös määrätä läksyparkkiin toistuvien tekemättömien tehtävien vuoksi.
Oppimisen tehostettua ja erityistä tukea annetaan pienryhmissä ja samanaikaisopetuksena yleisopetuksen luokissa. Erityisopettajat ja koulunkäynninohjaajat ovat jakautuneet luokka-asteittain: tupa7, tupa8 ja tupa9.
14. Kuntoutusluokka, Joustava perusopetus ja E-tuvat
Kuntoutusluokka
Yläkoulun kuntoutusluokka on kuuden oppilaan erityisopetuksen pienryhmä, joka on tarkoitettu tehostetun tai erityisen tuen vaiheessa oleville yläkouluikäisille oppilaille. Luokassa tehdään tiivistä yhteistyötä oppilaiden vanhempien ja muiden kuntouttavien tahojen kanssa.
Jopoluokka
Alajärven yläkoulun joustavan perusopetus ryhmässä opiskelee 4-6 yhdeksännen luokan oppilasta. JOPO on suunnattu oppilaille, jotka hyötyvät toiminnallisista ja työpainotteisista menetelmistä.
Yhdeksännen luokan syksyllä alkavaan JOPO-ryhmään haetaan kahdeksannen luokan keväällä.
E-tuvat
Alajärven yläkoulussa toimii viisi erityisopetuksen pienryhmää E-tuvat 1A-E. Luokissa on yhteensä noin 40 oppilaspaikkaa luokka-asteilla 0-9. E-tuvissa opiskelevalla oppilaalla on aina erityisen tuen päätös. E-tuvissa opetusta järjestetään eri tavoin. Opetuksen pohjana on perusopetuksen ops, jota toteutaan oppilaan tarpeiden mukaan oppiaineita yksilöllistäen tai yksilöllistämättä, vuosiluokkiin sitomattomasti tai toiminta-alueittain.
15. Vanhempainillat
7.lk: Koulukohtainen/luokkakohtainen/henkilökohtainen.
26.8 Yhteinen tilaisuus, luokissa keskustelua ja tutustumista.
Vanhemmille varataan kevätlukukauden alussa henkilökohtainen keskusteluaika luokanvalvojan kanssa.
8.lk/ koko koulu:
Lisäksi huoltajien henkilökohtainen tapaaminen kevätlukukauden aikana.
9.lk: Tiedotustilaisuus toisen asteen koulutuksista alkuvuodesta. Lisäksi luokanvalvojat kutsuvat vanhempia henkilökohtaiseen tapaamiseen syksyn aikana. Alustava kartoitus jatko-opinto-suunnitelmasta.
Kuntoutusluokka: oppilaskohtaiset palaverit.
E-tuvat: Luokkakohtainen, lisäksi oppilaskohtaiset HOJKS-palaverit.
Yhdessä tai useammassa oppiaineessa yksilöllistetylle oppilaalle ja hänen huoltajilleen HOJKS-palaveri lukuvuoden aikana.
Vanhempainiltojen ajankohdissa voi tulla muutoksia.
Tilaisuuksien tarkat ajankohdat ilmoitetaan lähempänä.
16. Koulun järjestyssäännöt
1. Järjestyssääntöjen tarkoitus, soveltaminen ja velvoittavuus
Koulumme päämääränä on kasvattaa rehellisiä, vastuuntuntoisia, yritteliäitä ja yhteistyökykyisiä aikuisia, joilla on terve itsetunto. Järjestyssääntöjen tarkoitus on edistää koulun sisäistä järjestystä, opiskelun sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä. Järjestyssäännöt ovat voimassa kaikessa koulun järjestämässä toiminnassa ja on tehty kaikkien noudatettaviksi.
2. Oppilaan oikeudet ja velvollisuudet (perusopetuslaki 35§)
Oppilaalla on oikeus
maksuttomaan perusopetukseen
tasa-arvoiseen kohteluun
henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen
terveydenhuoltoon, kouluruokailuun ja oppilashuoltoon
turvalliseen opiskeluympäristöön
Oppilaalla on velvollisuus:
osallistua opetukseen säännöllisesti ja suorittaa oppivelvollisuus
tehdä annetut tehtävät huolellisesti
käyttäytyä asiallisesti kaikkia koulumme jäseniä kohtaan ja siten ylläpitää omalta osalta turvallisuutta
3. Turvallisuus, viihtyisyys ja opiskelun esteetön sujuminen
Koulussamme noudatetaan hyviä käytöstapoja, joihin kuuluu:
muiden huomioiminen
opiskelurauhan edistäminen ja kunnioittaminen
ohjeiden noudattaminen
sovituista ajoista kiinnipitäminen
toisen yksityisyyden kunnioittaminen
toisesta otettuja kuvia tai videoita ei saa julkaista ilman kyseisen henkilön lupaa
koulun siisteyden ylläpitäminen
Välitunnit vietetään koulun alueella. Koulualueelta poistumiseen täytyy pyytää lupa opettajalta.
Ketään ei kiusata. Jos kiusaamista havaitsee, siitä tulee ilmoittaa koulun henkilökunnalle.
Kouluun ei tuoda vaarallisia esineitä.
Kouluun ei tuoda eikä kouluaikana käytetä tupakkaa, nuuskaa tai muita päihteitä.
Oppitunnilla karkinsyönti, limsan ym. juominen ja häiritsevä purkan syönti on kielletty.
4. Käytänteet
Oppitunnille on tultava ajoissa.
Tunnille tultaessa riisutaan ulkovaatteet ja lakit.
Ruokalaan tultaessa takit ja lakit jätettävä naulakkoon.
Jokainen kiinnittää huomiota asialliseen kielenkäyttöön. Kiroilu kielletty.
Matkapuhelin on aina pidettävä oppituntien aikana repussa äänettömässä tilassa. Puhelinta saa käyttää ainoastaan opettajan erikseen antamalla luvalla. Järjestyssääntöjen vastaiseen käyttöön voidaan puuttua kurinpitokeinoilla. Tarvittaessa matkapuhelin voidaan ottaa koulun haltuun.
Kouluun ei tuoda energiajuomia.
Ruokalaan mennään ilman päällysvaatteita ja lakki otetaan ovella pois päästä. Kaikki ruokalassa tarjottava syödään ruokalassa, ei ulkona.
Syödessä noudatetaan hyviä ruokailutapoja. Tuoli nostetaan ylös pois lähtiessä.
Kulkureitit pidetään vapaina.
Jokaisella oppilaalla tulee olla Wilma käytössä.
Poissaoloihin tulee hakea lupa ohjeiden mukaisesti.
Koulumatkoilla ja kouluaikoina tulee noudattaa liikennesääntöjä.
Mopot ja pyörät tulee jättää niille varatuille alueille.
5. Kurinpitotoimet
Ensisijainen puuttumiskeino on kasvatuskeskustelu (perusopetuslaki 35§).
Jos oppilas käyttäytyy vastoin järjestyssääntöjä, häntä voidaan ojentaa perusopetuslaissa ja -asetuksessa olevien kurinpitosäännösten mukaan (perusopetuslaki 36§)
Oppilas voidaan määrätä jälki-istuntoon enintään kahdeksi tunniksi tai hänelle voidaan antaa kirjallinen varoitus.
Opettajalla ja rehtorilla on oikeus tarkistaa oppilaiden tavarat.
Rehtori ja opettaja voi ottaa oppimista häiritsevät tai vaaralliset esineet ja aineet tarvittaessa haltuunsa.
Oppilas on velvollinen korvaamaan aiheuttamansa vahingon esimerkiksi siivoamalla jälkensä (vahingonkorvauslaki 3. luku 1§).
Sattuneesta vahingosta on heti ilmoitettava opettajalle tai rehtorille.
Yli 15-vuotiaiden toistuva tupakointi/nuuskan käyttö koulun alueella on poliisiasia.
Toisen oppilaan omaisuuden luvaton käyttö on ehdottomasti kielletty. Koulu voi tarvittaessa viedä asian poliisille, yhteistyössä huoltajien kanssa.
6. Järjestyssäännöistä tiedottaminen ja seuranta
Koulumme järjestyssäännöt käydään lukuvuoden alussa oppilaiden kanssa huolella läpi. Myös huoltajia tiedotetaan järjestyssäännöistä. Järjestyssäännöt tarkastetaan ja lukuvuosittain.
Päivitetty 5.8.2023
17. Poissaolot
Huoltajat selvittävät oppilaan poissaolot Wilmassa. Myös poissaoloanomukset tehdään Wilman kautta. Koulu seuraa ja reagoi poissaoloihin hyvin matalalla kynnyksellä oheisen ohjeistuksen mukaisesti.
Huoltajien tulee selvittää poissaolo klo 12.00 mennessä. Muussa tapauksessa poissaolo tulkitaan luvattomaksi.
Kesken koulupäivän tulevat poissaolot ovat aina luvattomia, jos niihin ei ole kysytty lupaa ennen poistumista koulusta.
Oppilaan tulee palauttaa luvattomista poissaoloista annetut korvaavat tehtävät viikon kuluessa. Jos oppilas ei palauta korvaavia tehtäviä, oppilas velvoitetaan jäämään seuraavaan läksyparkkiin tekemään korvaavat tehtävät.
18. Kasvatuskeskustelut ja kurinpidolliset keinot
Kasvatuskeskustelun tavoitteena on koulun sääntöjen parempi noudattaminen ja niiden ymmärtäminen, jälki-istuntorangaistusten vähentäminen sekä koulun ja kodin välisen yhteistyön tiivistäminen. Kurinpidollisia keinoja ovat perusopetuslain mukaan jälkistunto, kirjallinen varoitus ja määräaikainen erottaminen (PoL 36§).
Kaikki ohjaaminen ja ojentaminen eivät johda kasvatuskeskusteluun. Oppilaita huomautetaan asiattomasta toiminnasta aina tarvittaessa; oppilaiden ohjaaminen ja ojentaminen sekä kasvatukselliset keskustelut kuuluvat koulun kasvatustyöhön.
Kasvatuskeskustelusta tehdään merkintä Wilmaan. Huoltajalle varataan mahdollisuus osallistua kasvatuskeskusteluun tai osaan siitä, jos se katsotaan tarpeelliseksi (PoL
Jälki-istunto voidaan antaa toistuvien kasvatuskeskustelujen jälkeen tai ilman kasvatuskeskustelua, jos teon luonne sitä vaatii. Jälki-istunnossa voidaan teettää kasvatuksellisia töitä.
19. Turvallisuus
Koulukeskuksen alueella on kattava tallentava kameravalvonta.
Koululla on ajantasainen turvallisuussuunnitelma onnettomuuksia ja yllättäviä vaaratilanteita varten. Jokainen koulukeskuksessa työskentelevä on perehtynyt turvallisuusohjeistuksiin. Ohjeistukset päivitetään ja läpikäydään henkilöstön kanssa lukuvuosittain.
Opettajat huolehtivat työturvallisuusohjeistusten läpikäynnistä omien oppilasryhmiensä kanssa.
20. Kiusaaminen ja koulurauha
Jokaisella oppilaalla on oikeus turvalliseen kouluympäristöön. Siihen kuuluu fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen turvallisuus.
Koululla ennaltaehkäistään ja puututaan kiusaamiseen erillisen ohjeistuksen mukaisesti.
21. Katsomusaineiden opetus
Oppilas opiskelee katsomusaineena uskontoa ja elämänkatsomustietoa. Alajärven yläkoululla järjestetään evankelisluterilaisen uskonnon mukaista opetusta. 7. luokan katsomusaineiden opetus on kaikille yhteistä (maailmanuskonnot).
Ortodoksisen ja islamin uskonnon sekä elämänkatsomustiedon opetus järjestetään etäopetuksena, yhteistyössä eteläpohjalaisten kuntien kanssa.
Katsomusaine määräytyy oppilaan väestörekisteriin merkityn uskontokunnan mukaan. Katsomusaine valitaan ensimmäiselle luokalle ilmoittautumisen yhteydessä. Koulun järjestämään evankelisluterilaiseen uskonnon opetukseen voi halutessaan osallistua myös muihin uskonnollisiin yhdyskuntiin kuuluvat tai uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomat oppilaat.
Opetushallituksen ohje 19.9.2022
22. Yhteiset juhlat ja uskonnolliset tilaisuudet
Koulutyöhön voi kuulua uskonnollisia tilaisuuksia esimerkiksi jumalanpalveluksia tai uskonnollisia päivänavauksia. Tällaiset tilaisuudet katsotaan uskonnon harjoittamiseksi. Kenenkään oppilaan ei tarvitse osallistua uskonnolliseen tilaisuuteen oman vakaumuksensa vastaisesti. Oppilas voi huoltajan pyynnöstä osallistua koulun järjestämään vaihtoehtoiseen ohjelmaan.
Perusopetuksessa on useita perinteisiä juhlia, kuten joulujuhla, kevätjuhla ja itsenäisyyspäivän juhla. Nämä juhlat ovat kaikille tarkoitettuja yhteisiä tapahtumia, eikä niille järjestetä vaihtoehtoisia tilaisuuksia. Yhteiset juhlat eivät ole uskonnollisia tilaisuuksia. Niihin voi kuitenkin sisältyä joitakin uskontoon viittaavia elementtejä tai juhlatraditiota.
Ev.lut. seurakunta ja helluntaiseurakunta käyvät koululla pitämässä lukuvuoden aikana päivänavauksia (2 krt/kk). Seurakuntien pitämät aamunavaukset ovat yleishumanistisia ja kaikille oppilaille tarkoitettuja.
Uskonnon ja elämänkatsomustiedon tunneilla yhdessä uskonnollisten yhteisöjen kanssa järjestettävät vierailut eivät sisällä uskonnon harjoittamista. Vierailujen aikana uskonnollisen yhteisön edustaja kertoo yhteisön toiminnasta ja esittelee yhteisön tiloja.
Uskonnollisista tilaisuuksista tiedotetaan lukuvuosittain koulutiedotteessa. Oppilaan huoltajan tulee ilmoittaa luokanvalvojalle hyvissä ajoin ennen uskonnollista tilaisuutta, mikäli oppilas osallistuu uskonnollisen tilaisuuden sijasta vaihtoehtoiseen ohjelmaan.
Opetushallituksen ohje 19.9.2022
USKONNOLLISET TILAISUUDET ALAJÄRVEN YLÄKOULULLA 2024 - 2025
Koulukirkko 9.8.2024 klo 12.30 - 13.15.
Koulukirkko 30.5.2025 klo 12.30 - 13.15.
23. Muu toiminta
Lukuvuosi 2023-2024
8-luokkalaisten tet-viikko on 7.4-11.4.2025
9-luokkalaisten tet- viikot ovat 11.11-15.11.2024 ja 26.5-28.5.2025
Tet-viikkojen järjestelyistä vastaa opinto-ohjaaja.
Täältä löydät lisätietoa koulun muusta toiminnasta!
23. työturvallisuus
Käsityön ja fysiikka-kemian opetuksen työturvallisuus
Valtioneuvosto on antanut asetuksen nuorille erityisen haitallisista ja vaarallisista töistä. Peruskoulussa em. asetus ja lain koskevat erityisesti teknisen työn opetusta sekä fysiikan ja kemian harjoitustöitä.
Asetuksen mukaan oppilaat voivat seitsemännestä luokasta lähtien opettajan johdolla ja välittömässä valvonnassa tehdä vaarallisia töitä, jos se on opetuksen toteuttamiseksi välttämätöntä ja voidaan tehdä turvallisesti. Työn tekemisen edellytyksenä on kuitenkin, että suojaimet ja työvälineet ovat työntekijälle sopivat ja turvalliset käyttää. Peruskoulun oppilaan huoltajalle on myös etukäteen ilmoitettava ko. vaarallisen työn tekemisestä ja sen perusteista.
Mekaanisten vaaratekijöiden aiheuttama erityinen vaara voi olla työskennellessä esim. seuraavilla koneilla ja laitteilla: laserlaitteella, sirkkelillä, pyörösahalla, vannesahalla, höyläkoneella, moottorisahalla, jyrsinkoneella, levyleikkurilla ja muulla vastaavalla konevoimalla toimivalla leikkurilla, pylväs- ja penkkiporakoneella, kulmahiomakoneella, metallisorvilla, kaasuhitsaus- ja kaasuleikkauslaitteella, paineilmalla tai vastaavalla toimivalla naulaimella.
Työssä voi olla erityinen kemiallinen vaara, kun altistutaan haitallisessa määrin aineelle tai valmisteelle, joka luokitellaan vaaralliseksi kemikaalilain luettelon mukaisesti, tai nk. syöpävaarallinen aine esim. lyijy ja sen yhdisteet, asbesti ja myös ympäristön tupakansavu.
Tekninen työ
Koulumme oppilaat saavat 7-9 –vuosiluokilla käyttää perehdytyksen ja harjoittelun jälkeen valvonnan alaisena seuraavia laitteita: akkuporakone, käsiporakone, kuviosaha, tasohiomakone, epäkesko-hiomakone, kuumaliimapistooli, kuumailmapuhallin, sorvi, penkkiporakone, nauha/ laikkahiomakone, tasohöylä, vannesaha, poratalttakone, metallisorvi, penkkihiomakone, pylväsporakone, särmäri, levynpyöristyskone, levyleikkuri, kaasuhitsauslaitteet, hitsaustasasuuntaaja, mig/mag hitsi, juottimet (tina). Oppilaamme saavat vuosiluokilla 7-9 käyttää opetuksen ja harjoittelun jälkeen valvonnan alaisena seuraavia laitteita, joiden käyttöä ei kuitenkaan yleistetä kaikille oppilaille: kaarisakset, kulmahiomakone, käsijyrsin, oikohöylä, pyörösaha, lamellijyrsin ja plasmaleikkuri.
Turvallisuus kemian ja fysiikan laboratoriotöissä
Kurssin alussa käydään läpi: turvallisuusohjeita, tärkeitä ensiapuohjeita, käytettävien myrkyllisten ja syövyttävien aineiden aiheuttamien vammojen ensiapua (kemia)
sekä varoitusmerkkejä, joita on koulun kemikaaleissa.
Luokan seinällä on myös turvallisuusohjeet ja ensiapuohjeita.
Luokan sammutusvälineistön esittely (jauhesammutin, sammutuspeite ja hätäsuihku)
Luokassa on vetokaappi, jossa tehdään lähinnä myrkyllisiä kaasuja muodostavia töitä.
Varaston puolella on ensiapukaappi, jonka terveydenhoitaja täydentää syksyisin. Sieltä löytyy mm. silmänhuuhtelupullo ja laastaria.
Kemikaalit säilytetään myrkkykaapissa, joka on lukollinen ja sijaitsee lukitussa varastossa. Kemikaaleissa on toimitettaessa tulleet asianmukaiset varoitusmerkit. Myrkkykaapin ovessa on luettelo kaapissa olevista aineista. Vetyperoksidipullo on opettajainhuoneen jääkaapissa, koska se on säilytettävä viileässä. Ajantasaiset käyttöturvallisuustiedotteet ovat saatavilla verkosta. Luokassa C2.5 on kannettava tietokone, jolta pääset pääsee suoraan tutustumaan aineiden käyttöturvallisuustiedotteisiin.
Oppilaiden suojavälineet:
Suojalasit ( töissä, joissa voi roiskua aineita tai esim. särkyä koeputki )suojaesiliina mm. happoja käsiteltäessä. Työtä aloitettaessa selvitetään käytettävien aineiden käsittelyä ja vaarallisuutta sekä suojavälineiden tarvetta. Sähkötöitä aloitettaessa käydään läpi sähköturvallisuuteen liittyviä asioita ja selvitetään, miten tulee työskennellä turvallisesti. Oppilastöihin tulee sähkö vasta, kun opettaja mahdollistaa sen avaimella. Luokassa on kolme hätäkytkintä.
Ongelmajätteet kuten bensiini kerätään erilliseen varastossa olevaan jäteastiaan.
Alajärven perusopetuksessa vuosiluokilla 7-9 teknisessä työssä, fysiikassa ja kemiassa tehtävät oppilastyöt perustuvat kuntakohtaiseen opetussuunnitelmaan. Lisätietoja asiasta antavat aineiden opettajat sekä koulun rehtori.